column round
main round

Välkommen till forumet

Forum

  • Antal inloggade: 0

Communityn FBT.se - Motorforum

Framsidan / Forum / Bilar / Laga bilen - Gör-Det-Själv / Automatiskt halvljus på Opel Astra

Sida: 1

Automatiskt halvljus på Opel Astra

Meddelande
Hej.

Som ni säkert vet är det automatiska halvljuset ett irriterande typfel hos Opel Astra. Så gott som alla går sönder för eller senare. Eftersom vi i norden är praktiskt taget ensamma i världen med att ha lag på automatiskt halvljus så har det kanske inte varit en så jätteprioriterad fråga hos Opel. På Opel Astra H har dom dock enligt uppgift bytt kontruktion.

Jag fixade felet själv (på en Opel Astra G 2004 Kombi), och tänkte passa på att tipsa er andra på hur jag gjorde. Kanske kan ni också fixa ert själv? En ny relädosa kostar idag på Opel över 400 kr, så det finns helt klart pengar att spara. Detta är dock INGET för dig som inte vet hur man löder elektronik - Du utför detta helt på egen risk!!

Det vanligaste felet med relädosorna är dåliga lödningar, speciellt en lödning verkar gå sönder oftare än andra. När du tittar på lödningen så syns detta som en ing som går runt om lödningen. Detta testas mycket enkelt med hjälp av en pipare / ledningstestare (funktionen finns på de flesta multimetrar).

Enligt uppgifter kan relädosorna sitta på två olika ställen, jag beskriver bara det ena här. På min bil sitter relät ungefär bakom säkringarna, brevid rattstången, under hastighetesmätaren.

Så här gör du:


Ta bort sparksyddet som sitter ovanför pedalerna

Dra bakåt stolen och lägg dig på rygg på golvet vid förarsätet

Stick in vänster hand långt in. Relät går ej att se men när man hittar det så är det ganska lätt att hitta tillbaka till där det satt. Dosan är svart och rektangulär ca 5x3x2 cm. Dosan sitter fast med ett litet metallclips, och är ganska lätt att vicka bort. Se upp så att det inte går sönder

När du fått loss relät så dra det neråt så att du ser det, med en platt skruvmejsel går det att pilla bort från kontakten. Akta så att du inte kommer åt pinnarna bara, det ligger en konstant spänning på.

Du öppnar dosan med hjälp av en platt skruvmejsel.

Titta på lödningarna på undersidan på dosan, det är speciellt en som ofta går sönder. Om du har kretskortet framfördig med lödningarna uppåt och kontakten till höger så är det (en kraftig) lödningen längst ner till höger. Verifiera felet med en multimeter INNAN du löder.

Åtgärda lödningen

Testa att lödningen fungerade med en multimeter.

Sätt tillbaka kretskortet in i dosan, sätt dosan in i bilen och starta motorn och testa



Hoppas det fungerade lika bra för er som det fungerade för mig
Anonym
[Visa profil]

2007-01-03 09:59
Meddelande
Tack för beskrivningen, det fungerade bra. I mitt relä var det två lödningar som var sönder.

Mitt tips är att använda höger hand istället för vänster. Reläet var placerat ovanför de två kabelknippena som går till säkringarna.

Reläet satt med ett metallclips och skall föras uppåt. Det var dock hullingar på clipset så man måste vicka lite på reläet.

Bilen är en Opel Astra 5D 2000 Edition.

Jag vill även tillägga att det inte är lag på AUTOMATISKT halvljus. Dock halvljus. Källa: Svensk Bilprovning

Tack än en gång!
Anonym
[Visa profil]

2007-01-03 09:59
Meddelande
Tack för jättebra tips ! Fick enkelt ordning på halvljuset tack vare detta !
Henric Alsteus
[Visa profil]

2013-05-17 11:32
Meddelande
Tack för tipset, det var precis som ni skrivit tidigare!
Martin Valman
[Visa profil]

2014-10-07 13:48
Sida: 1

Inloggning krävs

Du måste vara inloggad för att kunna svara på en post

© Copyright Bildelsbasen i Kungsbacka AB 2006, All rights reserved.